پیش دبستانی بهاران آب پخش

استرس چیست؟


استرس چیست؟
استرس واکنش طبیعی است که ما هر روز تجربه میکنیم.سطح معینی از استرس نه تنها برای فعالیت، بلکه برای انگیزش مادر جهت بهره وری از توانایی هایمان ضروری است.استرس بیش از حد میتواند برای سلامت زیان آور باشد.استرس واکنش منفی است که مادر برابر اشخاص،رویدادها واشیا نشان میدهیم.استرس یک عامل خارجی نیست.
واکنش های ما دونوع هستند:
واکنش شاد ولذت بخش در برابر چیزهای مثبت.مثلا واکنش در برابر تحسین شدن.واکنش همراه با ترس، یا ناراحت کننده نسبت به چیزهای منفی.مثلا واکنش در برابر انتقاد.
شدت واکنش ها را به سه قسمت تقسیم میکنیم که عبارت از :
واکنش فوری: این نوع واکنش به همان سرعتی که ظاهر شده است ناپدید میشود
واکنش متوسط: واکنشی است که بطور ناگهانی ایجاد میشود، اما کاهش آن به زمان نیاز دارد.
واکنش پایدار: واکنشی است که هفته ها، ماه ها وگاهی مدت های طولانی تر برجا میماند.آن کم وزیاد میشود، اما باقی میماند.
طرزبرخورد با این واکنش ها:
معمولا با اولین نوع استرس، از طریق ذهن وجسم مقابله میشود:ارام شدن وبازگشتن به حالت تعادل جسمی وذهنی.
با استرس نوع دوم باید لافاصله مقابله شود تا از ایجاد استرس طولانی مدت جلوگیری شود.
سومین نوع واکنش(واکنش پایدار) مخرب ترین نوع واکنش است ونیاز به روش های زیر دارد:
آرام شدن یا تمدد اعصاب.سرگرمی. استراحت.

استرس چه نوع احساساتی در شما ایجاد میکند؟
ممکن است خشمگین ، متاسف ودرمانده شوید یا به هیجان بیایید.
ممکن است خواب شما دچار اشکال شود.
ممکن است به کسب عاداتی مانند کشیدن سیگار، مصرف نابجای داروها یا اعتیاد اور به مواد مخدر کمک کند.
ممکن است بی اشتهایی یا برعکس، پرخوری واضافه وزن شود.بیشتر افرادی که در شرایط استرس قرار دارند از سوء هاضمه رنج می برند.
استرس سبب انتقباض دایمی وسفتی عضلات میشود.
لرزش دستها، ضعف جسمانی وروانی، احساس خستگی زودرس
*چرا دچار استرس میشویم؟
گاهی شناخت علل استرس به اندازه یاغتن روش های مقابله با آن دشوار است. مثلا اغلب افراد درایام تعطیل دچر استرس میشوند.اما آیا علت استرس افزایش مخارج، نبودن روال عادی زندگی یا افزایش انتظارات در ایام تعطیلات است؟ شناخت دقیق علت استرس اولین گام در مدیریت موثر آن است.برای مقابله با ا استرس راه (سر راست) وجود ندارد.
*آیا استرس میتواند خطرناک باشد؟
استرس میتواند موجب بیماری های جدی شود.رابطه بسیاری از بیماری ها با استرس شناخته شده است.چنانچه نشانه های استرس را درخود مشاهده میکنید بدانید که از خط قرمز عبور کرده وجسم وروان شما زیر فشار قرار گرفته است.در این صورت باید توانایی خود را برای مقابله استرس بهبود بخشید.
رابطه ی زخم معده، سکته قلبی ومغزی، بیماریهای روحی مانند افسردگی، اضطراب، وحملات ترس به خوبی شناخته شده است. برخی از محققین به وجود رابطه میان استرس طولانی وبیماریهای بدخیم(سرطان) معتقدند.
*توصیه هایی که باعث مدیریت بهتر استرس میشود:
درمورد چیزهایی که نمیتوانید کنترل کنید، غصه نخورید ونگران نباشید.
درمورد چیزی که میدانید استرس همراه دارد مانند محاصبه ی شغلی، توانایی هایتان را بکار گیرید.
تنش هایی را که با افراد دیگر دارید حل وفصل کنید.
بایک دوست صمیمی، عضو خانواده یا یک مشاور مشورت کنید.
یه صورت منظم ورزش کنید.
غذاهای مقوی بخورید وبه اندازه کافی بخوابید.
تمرکز کنید.
*طرز فکرتان را درمورد استرس تغییر دهید:
طرز فکرمادرمورد یک رویداد میتواند برنحوی واکنش ما دربرابر آن تاثیر بگذارد.باید رویداد را از نقطه نظرهای مختلف نگاه کنید تا بتوانند در رویداد به عوض موانع، فرصت هایی را ببینید وبتوانید روشهای مثبت مقابله را کشف کنید.
*ایا چیزهایی که در زمان استرس میخوریم مهم است؟
در زمان استرس، بدن ما حداکثر ویتامین ها ومواد معدنی را به مصرف میرساند.کمبود مواد غذایی بدن میتواند موجب ضعف جسمانی، خستگی، تحریک پذیری و عدم توانایی انجام وظایف شود.ویتامین های b و c ، کلسیم، منیزیوم، فسفر وروی ازمواد غذایی موثر وکمیاب هستند.این مواد را میتوان در یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها وسبزی های تازه ، مواد لبنی، گردو، مخمر، برنج قهوه ای، ماهی،جگر، فراهم کرد.
*ایا ورزش در زمان استرس مفید است؟
ورزش برای رهیدن از تنش بسیار مفید وارزشمند است وبه سوخت وساز مواد معدنی و ویتامین ها کمک میکند.هرنوع ورزش جسمانی مفید است: پیاده روی، شنا، دویدن ارام ازساده ترین وفرحبخش ورزش ها به شمار می آیند. ورزش باید یکی از کارهای روزمره ما باشد.
*نقش آب در کاهش استرس:
در شرایطی که استرس داریم، بدن ما(مواد شیمیایی ویژه ی استرس) تولید میکند.نوشیدن آب زیاد در شرایط استرس به رقیق شدن ودفع این مواد کمک میکند.
در روز یک یا دولیتر آب بنوشید.از لیوان کوچک یا استکان استفاده کنید وآب را به صورت جرعه های کوچک ومکرر بنوشید.سعی نکنید که آب را یکباره سر بکشید.
در وان حمام که از آب گم پر شده است، با حالتی آرام دراز بکشید.از نور شمع وپخش موسیقی آرام برای ایجاد تجربه ای لذت بخش وآرام کننده استفاده کنید.
*نمونه افکاری که موجب استرس میشود:
چه فایده ای دارد؟؟
خیلی سخته.
سراسر زندگی جنگ است.
نمیتوانم با این –شخص، وضعیت،خودم- کنار بیایم.
ظاهر شخص افسرده چنین است: سرپایین می افتد، قامت خمیده میشود، شانه وگردن سفت است ونگاه به پایین است.در زندگی روز مره روی افکار منفی تمرکز میکنیم، گویی سنگ بزرگی از نگرانی ها، ترس ها وآسیب ها را بردوش میکشیم.
*روشهای آرام سازی یا چگونه میتوانم استراحت کنم:
استراحت نیز اهمیت زیادی دارد.استراحت به تنهایی یا همراه با روشهای دیگر استرس را کاهش میدهد.یک استراحت ساده میتواند ابزاری نیرومند در مبارزه با استرس باشد.اهمیت آن را نادیده نگیرید.
رایجترین شکل استراحت وآرام سازی، آرام کردن پیش رونده عضلات است.استرس موجب انقباض وسفت شدن عضلات میشود.یکی از راه های غلبه بر تنش عضلانی منقبض وسپس شل کردن گروهی از عضلات است.
*آرام سازی ذهن:
پس از آماده شدن نفسی آرام وعمیق بکشیدو خود را در ساحل دریایی آرام تصور کنید.
یک نفس عمیق دیگر بکشید واز هوشیاری وروشنی ذهن خود را آگاه شوید.
همزمان با نفس سوم چشمانتان را باز کنید وهوا را آرام به خارج بفرستید.
چــندنکـــتــه:
میتوانید از این روش برای آرام شدن وبه خواب رفتن استفاده کنید.
میتوانید به عوض ساحل دریا منظره یک باغ، جنگل بارانی، آبشار یا مناظر بیشماری باشد که در طبیعت به آسانی یافت میشوند.
چندروش کاهش سریع استرس که شامل چند تکنیک میباشد:
شوخی وخوشی
قدم زدن چابک وبا خود حرف زدن
آب بدن را تامین کنید155237

دسته بندی : آموزش ها

نظر شما چیست ؟!